Inovacije u nastavi: Interaktivni edukativni učenički plakati u nastavi Hrvatskoga jezika u primjeni istraživačke i problemske nastave (izrada, prezentacija plakata uz primjenu javnog govora, vrednovanje naučenog)

Napisala: Tina Udović, prof. savjetnik

 

U nastavi Hrvatskoga jezika, iznimno vrijedne učenice 2. D razreda (nastavnica Hrvatskoga jezika: Tina Udović, prof. savjetnik, šk.god. 2021./2022.) Tara Zahija, Karolina Cecilija Krstaš i Anđela Sverić, u kontekstu zadatka izrade i prezentacije interaktivnog učeničkog plakata u nastavi Hrvatskoga jezika te u međupredmetnoj korelaciji s predmetima struke, potaknute lektirskim naslovima te književnim djelima prema vlastitome izboru (Novela od Stanca Marina Držića i Crni mačak  E. A. Poea), svojim pristupom istraživačkoj i problemskoj nastavi izradile su interaktivne edukativne plakate prema istoimenim temama. Učenica Anđela Sverić odabrala je lektirski naslov u sklopu tzv. čitateljskog nagovora te uvoda u predstojeću lektiru, predstavivši svoj interaktivni plakat (E. A. Poe: Crni mačak) suučenicima motivirajući ih za čitanje lektirskog naslova. Prilikom predstavljanja plakata, učenica je ujedno primijenila i autentični javni govor, tumačeći ideju, tehniku i način izrade cjelokupnog plakata (videozapis sadržan je u privitku). Učenice Tara Zahija i Karolina Cecilija Krstaš, potaknute pročitanim lektirskim djelom, izradile su interaktivni edukativni plakat (M Držić: Novela od Stanca) koji ujedno interpretira cjelovito književno djelo, prateći fabulu komedije na način najbliži kazališnoj izvedbi komedije Novela od Stanca. Prilikom predstavljanja interaktivnih edukativnih plakata, učenice su održale i autentični javni govor na  temu zamisli plakata te različitih tehnika primijenjenih prilikom njihove izrade, u međupredmetnoj korelaciji sa strukovnim sadržajima. Osmišljavanje medijskog teksta te snimanje videozapisa koji prati prezentaciju plakata provela je vrijedna suučenica iz razreda, Gaia Rose Gerovac, 2. D. Prilikom vrednovanja plakata (vrednovanje naučenog), primjenjuje se prethodno izrađena analitička rubrika vrednovanja plakata (u privitku).

Prilikom izrade i predstavljanja interaktivnih edukativnih učeničkih plakata u cijelosti su ostvareni odgojno-obrazovni ishodi učenja:

SŠ HJ B.2.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom.

SŠ HJ B.2.1. Učenik izražava svoj literarni doživljaj i obrazlaže stavove o književnom tekstu.

SŠ HJ B.2.2. Učenik uspoređuje književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove.

 

SŠ HJ B.2.3. Učenik uspoređuje književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.

SŠ HJ A.2.1. Učenik govori izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.

 

SŠ HJ A.2.2. Učenik sluša u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.

 

SŠ HJ A.2.4. Učenik piše izlagačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.

SŠ HJ A.2.5. Učenik analizira rečenice u tekstu i primjenjuje sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju.

 

SŠ HJ A.2.7. Učenik uspoređuje organske govore hrvatskoga jezika s hrvatskim standardnim jezikom na uporabnoj razini.

SŠ HJ C.2.1. Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnog stila primatelja.

SŠ HJ C.2.2. Učenik analizira tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.

Usvojeni su i primijenjeni odgojno-obrazovni ishodi kurikuluma međupredmetnih tema:

ikt A.4.1.

Učenik kritički odabire odgovarajuću digitalnu tehnologiju.

ikt A.4.3.

Učenik stvara pozitivne digitalne tragove vodeći se načelom sigurnosti.

uku A.4/5.1.

1.Upravljanje informacijama

Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.

uku A.4/5.2.

  1. Primjena strategija učenja i rješavanje problema

Učenik se koristi različitim strategijama učenja i samostalno ih primjenjuje u ostvarivanju ciljeva učenja i rješavanju problema u svim područjima učenja.

uku A.4/5.3.

  1. Kreativno mišljenje

Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja.

uku A.4/5.4.

  1. Kritičko mišljenje

Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.

osr A.4.3.

Razvija osobne potencijale

osr A.4.4.

Upravlja svojim obrazovnim i profesionalnim putem

Interaktivni edukativni učenički plakati dio su stalnog izložbenog postava učionice za Hrvatski jezik (učionica br. 23), kao motivacija i poticaj na istraživanje i čitanje učenicima svih razreda Građevinske tehničke škole.

 

Analitička rubrika vrednovanja plakata – M. Držić, Novela od Stanca, pristup vrednovanju – vrednovanje naučenog