Primjer dobre prakse u primjeni inovativnih metoda poučavanja: Škola za život u nastavi na daljinu-projektni tjedan i ostvarenje projekta Očuvanje kulturno-umjetničke baštine glagoljaškog nasljeđa Hrvatskog primorja u 1. D razredu

Napisala: Tina Udović, prof. mentor

U provedbi Škole za život tijekom nastave na daljinu u nastavi Hrvatskoga jezika (nastavnica: Tina Udović, prof. mentor) s učenicima 1. D razreda uspješno je održan projektni tjedan, usvojeni ishodi učenja, u cijelosti ostvaren projekt Očuvanje kulturno-umjetničke baštine glagoljaškog nasljeđa Hrvatskog primorja te postavljena virtualna izložba učeničkih radova na temu projekta u međupredmetnoj korelaciji s predmetima struke dizajna unutrašnje arhitekture.

Učenici su nakon usvojenih obrazovnih ishoda gradiva hrvatske srednjovjekovne književnosti pristupili istraživanju povijesti i nastanka glagoljice te Bašćanske ploče. U projektnom tjednu tema nastave bila je glagoljica kao hrvatsko pismo u kontekstu očuvanja kulturno-umjetničke baštine glagoljaškog nasljeđa Hrvatskog primorja.  Aktivnosti učenika:

-rabeći digitalnu tehnologiju provjerava usvojenost vlastitog znanja (vrednovanje kao učenje) i vizualnog pamćenja o Bašćanskoj ploči slažući Bašćansku ploču na sljedećoj poveznici: https://jezik.hr/bascanska-slagalica.html

-rabeći digitalnu tehnologiju istražuje podatke u različitim medijima, provjerava vjerodostojnost izvora podataka (mrežne stranice Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, www.jezik.hr)

-izdvaja informacije u skladu sa svrhom čitanja, razlikuje informacije prema važnosti

-uz pomoć rječnika istražuje značenja riječi koje se odnose na proučavanje glagoljskih spomenika. To su riječi: transkripcija i transliteracija.

-istražuje različite izvore informacija i primjenjuje ih pri oblikovanju teksta: na mrežnim stranicama Građevinske tehničke škole rabeći digitalnu tehnologiju učenik istražuje o projektu pod nazivom Očuvanje kulturno-umjetničke baštine glagoljaškog nasljeđa Hrvatskog primorja, samostalno istražuje projekt i  način na koji su ga do sada ostvarivale kolege učenika, sada učenici 2. D i 3. D razreda, http://www.ss-gradjevinska-tehnicka-ri.skole.hr/2019/07/15/nasa-dobrodoslica-uglatom-glagoljicom/, http://www.ss-gradjevinska-tehnicka-ri.skole.hr/2018/12/19/nova-afirmacija-projekta-ocuvanje-kulturno-umjetnicke-bastine-glagoljaskog-nasljeda-hrvatskoga-primorja-u-sklopu-europske-godine-kulturne-bastine-2018/,  http://www.ss-gradjevinska-tehnicka-ri.skole.hr/2019/02/06/new-affirmation-of-the-project-preservation-of-the-cultural-and-artistic-heritage-of-the-glagolitic-legacy-of-the-croatian-littoral-as-a-part-of-the-european-year-of-cultural-heritage-2018/, zapisuje svoja razmišljanja i ideje uz pomoć pitanja, oblikuje natuknice uz pomoć pitanja, stvaralački se izražava prema svojim interesima  

-odabire aktivnost na području koje ga zanima (načinu na koji se želi uključiti u projekt)

-piše sastavak prema pitanju i smjernicama vezanim uz projekt (Pitanje: Kako biste na kreativan i individualan način primijenili glagoljičku tradiciju u suvremeno doba?)

-kreativno se izražava, priprema, izrađuje, oblikuje i predstavlja svoj plan ostvarenja projekta i predaje svojih radova (primjerice: društvena igra i nakit s glagoljičkim slovima, transkripcija teksta na glagoljici, izrada plakata o glagoljici (s, primjerice, nazivima, obilježjima i mjestima nalaska najstarijih glagoljičkih spomenika), snimanje kraćeg video-uratka o glagoljici, izrada predmeta s glagoljičkim slovima)

-svoje ideje oblikuje uz pravilnu uporabu hrvatskoga standardnog jezika,

primjenjuje pravopisna pravila rabeći digitalnu tehnologiju (www.pravopis.hr)

-istražuje značenje nepoznatih riječi rabeći digitalnu tehnologiju te uz pomoć rječnika

-posjećuje mrežne stranice Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje radi upoznavanja s književnopovijesnim, društvenim i kulturnim kontekstom glagoljice

-s obzirom da Republika Hrvatska 2020. godine u razdoblju od 1. siječnja do 30. lipnja predsjeda Vijećem Europske Unije, ovogodišnji projektni zadatak povezuje s ulogom, položajem i značajem glagoljice kao dijela europske kulturne baštine, istražuje različite izvore informacija, istražuje podatke u različitim medijima, provjerava vjerodostojnost informacija

-piše sastavak prema pitanju i smjernicama vezanim uz projekt (Pitanje: Kada biste imali priliku predstaviti najstarije pismo Hrvatske, kako biste ga predstavili? Što biste kao poklon na temu glagoljice kojeg biste izradili prema vašoj ideji odnijeli u jednu od država EU ili svijeta? Kako biste za potrebe međunarodne izvedbe osmislili modnu reviju na temu glagoljice? Kako biste na hrvatskome standardnom jeziku osmislili i napisali govor na temu glagoljice kao kulturne baštine Hrvatskog primorja kao dijela Hrvatske i Europe koji biste održali u Vijeću Europe? Što biste u govoru istaknuli, kako biste predstavili glagoljicu kao kulturnu baštinu Hrvatske, odnosno Hrvatskoga primorja?

-rabeći digitalnu tehnologiju za potrebe ostvarenja projekta istražuje rad akademika Branka Fučića koji je svoje životno djelovanje posvetio istraživanju glagoljice

-rabeći digitalnu tehnologiju istražuje stalnu postavu izložbe glagoljice u Sveučilišnoj knjižnici Rijeka, kao jednog od partnera u projektu

-izrađuje i predaje vlastite kreativne uratke na temu projekta, radovi su predstavljeni na virtualnoj izložbi (poveznica: http://www.ss-gradjevinska-tehnicka-ri.skole.hr/2020/07/13/dobro-dosli-u-posjet-virtualnoj-izlozbi-1-d-razreda-ocuvanje-kulturno-umjetnicke-bastine-glagoljaskog-nasljeda-hrvatskog-primorja-skole-za-zivot/

Učenički uradak Nie Lović predstavljen je i na mrežnim stranicama Škole za život (edukacija namijenjena profesionalnom razvoju, https://loomen.carnet.hr/course/view.php?id=10534 pod nazivom Istraživačko učenje, na forumu pod nazivom Oblikovanje istraživačkog pitanja. Rad je predstavljen kao potkrjepa istraživačkog pitanja: Na koji način očuvati kulturno-umjetničku baštinu glagoljaškog nasljeđa Hrvatskog primorja?

(https://loomen.carnet.hr/mod/forum/discuss.php?d=748041)

Uradak Nie Lović
Uradak Valentine Kolar
Uradak Josipe Mihaljević